Tuesday, April 15, 2014

سخنرانى استاد شهرام ناظرى دردانشگاه كاليفرنيا لوس آنجلس

https://www.youtube.com/watch?v=isBt74wmAx4&feature=youtu.be





سخنرانى استاد شهرام ناظرى دردانشگاه كاليفرنيا لوس آنجلس(فايل صوتى، ويديو)

٩ آپريل ٢٠١٤
shahram_nazeri_ucla_040914.jpgبه همت گروه فرهنگى سرو و دانشجويان ايرانى-امريكايى دانشگاه كاليفرنيا لوس آنجلس ، برنامه سخنرانى استاد شهرام ناظرى در مورد خلاقيت و نوآورى در موسيقى ايرانى و باحضور علاقمندان به اين بحث در روز نهم آپريل ٢٠١٤ از ساعت ٧ تا ٩.٣٠ شب برگزار شد. در آغاز اين برنامه آقاى پيمان ملاز دانشجوى دوره دكترى روابط بين الملل دانشگاه كاليفرنيا لوس آنجلس و از فعالين سياسى و اجتماعى، ضمن خير مقدم به استاد ناظرى و حاظران در جلسه از اينكه استاد ناظرى در زمان برگزارى تور سراسرى خود شركت در اين برنامه را تقبل كرده اند تشكر كرد.
سپس دكتر دومينيكو اينگينيتو، استاديار متون كلاسيك فارسى دردانشگاه كاليفرنيا لوس آنجلس، به زبان فارسى به غناى متون كلاسيك فارسى اشاره كردند و رابطه موسيقى و اين متون را با ذكر مثالى از اشعار سعدى بيان كردند. ايشان همچنين چگونگى آشنائى خود با صداى استاد ناظرى را مطرح نمودند و با بيان كلامى از غزالى رابطه بين انسان و موسيقى را توضيح دادند.
استاد شهرام ناظرى ضمن تشكر از برگزاركنندگان اين برنامه و خير مقدم به حاضرين، بخش اول سخنان خود را به آخرين اثر هنرى خود و حافظ ناظرى از مجموعه پروژه سمفونى مولوى به نام " ناگفته" كه توسط كمپانى معتبر سونى كلاسيك منتشر شده است اختصاص دادند. استاد ناظرى در اين قسمت خبر مسرت آميز رسيدن اين اثر هنرى به مقام پرفروشترين سى دى موزيك در مجموعه سى دى هاى سونى كلاسيك در ماه آپريل اشاره كردند و از اينكه يك اثر هنرى خاورميانه و ايران به چنين درجه اى از موفقييت رسيده است ابراز خوشنودى كردند و از دوستداران هنرو موسيقى ايرانى تقاضا كردند كه با خريد آن اين موفقييت و حضور اين سى دى در راس پرفروش ترين سى دى هاى سونى كلاسيك را تداوم دهند.
بخش دوم سخنرانى استاد ناظرى به خلاقيت و نوآورى در موسيقى ايران اختصاص داشت. در اين بخش استاد ناظرى ضمن بيان تاريخچه اى از قدمت موسيقى ايران باستان تاكنون، به شرح دوره هاى افت موسيقى ايران پرداختند كه چگونه با حمله لشكر اسلام به ايران و تسلط سلسله هاى اسلامى در ايران ، موسيقى و خلاقيت هنرى در ايران تحت الشعاع قرار گرفت و چگونه نفوذ و تسلط فرهنگ اسلامى و غير ايرانى موجب به قهقرا رفتن موسيقى شد. ايشان ضمن اشاره به روى كار آمدن صفويها در ايران ، اين دوره را نيز يكى از دوره هاى تاريك براى موسيقى ايران شمردند. و ى همچنين به دوران قاجار اشاره كردند كه در آن نگرش به موسيقى و شعر تفاوت زيادى نمود ، بااينكه از شدت فشار و آزار به موسيقى و موسيقيدانان كمتر شده بود با اينحال نوع خاص از فرهنگ موسيقى را در اين دوره دامن زده شد.
استاد ناظرى خلاقيت دركار اساتيد موسيقى را نه يك فرهنگ و پروسه ى مداوم بلكه امرى ملزم به كار استاد موسيقى دانستند و آن را يك كار فردى از سوى هنرمند و موسيقيدان به قلم آوردند. استاد معتقدند كه دانش آموخته گان موسيقى زمانى مي توانند به خلاقيت برسند كه در عين ياد گيرى همه جوانب موسيقى ، بايد به بن مايه هنرى و احساسى و توانايي خود رجوع كنند و به مقلد استاد خود تبديل نشوند و با استفاده و آگاهى و چشمه هنرى درونى خود به پرواز هنرى و خلاقيت برسند.
استاد ناظرى ضمن بررسى موسيقى اقوام و ملل ايرانزمين ، موسيقى مقامى مليتها و اقوام ايرانى را سرمايه اصلى و غنى موسيقى ايران زمين نام نهادند. ايشان اشاره نمودند كه يكى ازغنى ترين و بكر ترين سرمايه هاى موسيقى ، موسيقى قوم كرد است. كردها به دليل اينكه قرنها مبارزه پايدار و بى امان كرده اند توانسته اند كه از نابودى اين غناى فرهنگى و موسيقى جلوگيرى نمايند، و بسيارى از اداب و رسوم قديمى ايرانى را حفظ كند و حتى به دولتهاى مركزى هم اجازه دخالت نداده ند كه وارد اين منطقه شوند و اين اداب و غناى فرهنگى را از بين ببرند.
استاد ناظرى ضمن اشاره به اينكه وى زاده كرمانشاه و سرزمين كردهاست و اعلام مي كند به خاطر پيشنيه خانوادگى و فرهنگى و كرد بودنش هيچگاه نخواسته است كه يك مقلد باشد و اين كمك كرده است كه امكان پرواز و استفاده از آن چشمه درونى و خلاق را بيابد.
استاد اشاره مي كند كه : " مهمترين امتياز هنرى من كرد بودن من است." وى به مادر خود اشاره مي كند كه مادرشان به عنوان اولين معلمش خود نوازنده بوده است، شعر مي گفته اند و آواز مي خوانده اند. پدرشان صداى محزونى داشته و براى دل خودش آواز مي خوانده است. وى همچنين مي گويد در دوربرشان نوازنده هاى موسيقى ، قلندران شاعران ، عارفان و موسيقيدانان زيادى وجود داشته است. در اين سرزمين ( مناطق كرد نشين) هيچگاه موسيقى حرام و منع نبوده است. كردها موسيقى را مقدس و مورد احترام و قابل عبادت مي دانستند و مي دانند و موسيقى و آواز و رقص بخشى از زندگى مردم بوده است . ايشان ذكر مي كنند كه در چنين فضايى بزرگ شده اند كه موسيقى همواره با او و در كنار او بوده است.
وى همچنين به قدمت تاريخى اين منطقه اشاره مي كند كه جاى پاى سلسله هاى اصيل ايرانى در اين منطقه بوده است يعنى اشكانيان ، هخامنشى و ساسانيان كه در منطقه كرمانشاه بوده است و همچنين بودن خود در كنار مرشد و قلندران كرمانشاه از جمله درويش نعمت على خراباتى كه از يكى از بهترين آنهاو مرشد و بودايى براى خود بوده است كه وجودشان سرشار از تمام هنرهاى ايرانزمين بوده ، از ادب ، ادبيات، هنر، موسيقى مقامى،موسيقى سنتى و عرفان.
استاد ناظرى خود را نخست يك آهنگساز و موسيقيدان مي داند تا يك خواننده. وى به سابقه تحصيلات دانشگاهى خود در اين زمينه اشاره مي كند.
استاد ناظرى سپس به وارد شدن كلمه موسيقى سنتى در ايران در ٤٠ - ٥٠ سال اخير اشاره مي كند كه به گونه اى از غرب وارد ايران شده است. "شايد هميشه از موسيقى كلاسيك ايران به عنوان موسيقى اصيل ايران نام برده مي شود كه يك موسيقى جديد است كه قدمت آن به ١٥٠ سال پيش بر مي گردد . با اينحال آنچه كه مي توانيم به عنوان موسيقى اصيل ايرانى از آن نام ببريم موسيقى اقوام ايران است كه همه يك دريائى از موسيقى است . موسيقى مقامى كردها، آذريها، مناطق خراسان، شمال ايران، در اطراف شيراز كه همه يك سابقه طولانى در اين زمينه دارند."
بخش آخر اين برنامه به پرسش و پاسخ اختصاص داشت كه در آن استاد ناظرى اشاره اى دارند به كارهاى متفاوتى كه در طى ٣٥ سال پيش داشته اند از بودن همراه مردم و خواندن همراه با شور و هيجانات اچتماعى تا همراه بودن با مردم در فعاليتهاى انسانى ، خير خواهانه و حقوق بشرى.
آزاد مراديان
اين ويديو شامل:

١- خير مقدم توسط آقاى پيمان ملاز دانشجوى دوره دكترى روابط بين الملل دانشگاه كاليفرنيا لوس آنجلس
٢-معرفى كوتاهى از فعاليتهاى هنرى استاد ناظرى توسط دكتر دومينيكو اينگينيتو، استاديار متون كلاسيك فارسى دردانشگاه كاليفرنيا لوس آنجلس

٣-سخنرانى استاد ناظرى در خصوص آخرين اثر هنرى ايشان و حافظ ناظرى از مجموعه پروژه سمفونى مولوى به نام " ناگفته" كه توسط كمپانى معتبر سونى كلاسيك منتشر شده است. استاد ناظرى در اين قسمت خبر مسرت آميز رسيدن اين اثر هنرى به مقام پر فروشترين سى دى موزيك در مجموعه سى دى هاى سونى كلاسيك در ماه گذشته اشاره كردند و از اينكه يك اثر هنرى خاورميانه و ايران به چنين درجه اى از موفقييت رسيده است را ابراز خوشنودى كردند و از دوستداران هنرو موسيقى ايرانى تقاضا كردند كه با خريد آن اين موفقييت و حضور اين سى دى در راس پرفروش ترين سى دى تداوم دهند. ( از دقيقه ٧)
٤- سخنرانى مبسوط استاد ناظرى در مورد خلاقيت و نو آورى در موسيقى ايرانى ( از دقيقه ٢١)
٥- پرسش و پاسخ ( از دقيقه ٦٧)
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin




No comments: